Onafhankelijkheidsdag - Reisverslag uit Moroni, Comoros van Marieke - WaarBenJij.nu Onafhankelijkheidsdag - Reisverslag uit Moroni, Comoros van Marieke - WaarBenJij.nu

Onafhankelijkheidsdag

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

29 Juni 2007 | Comoros, Moroni

Wat n feest!!!

26 juni 2007, Madagascar 47 jaar onafhankelijk!

De vader van Patrick organiseert ter gelegenheid van de 26e juni een groot feest voor alle Malagasiërs op Comores. Zo'n 500 man. Zoals ik al verteld heb zijn er een aantal activiteiten geweest. Als afsluiting was er een feest dat begon 25 juni om 19u en t eindigde de volgende dag. Hier n verslagje:

's Middags zijn wij al ff gaan checken op de partylocatie of alles goed verliep. Dit is zo'n uur rijden van Moroni richting t noorden in Maloudja. Hier was n soort van bungalowparkje aan t strand. N heel mooi bountystrand. En er liep n rooie kater rond, dus ik was gelukkig. Alles verliep goed daar, ik heb ff met m'n voetjes in t water gestaan, foto's geschoten en we zijn teruggereden naar Moroni om ons om te kleden. Wat spullen ingepakt, want we hadden daar n bungalow om de nacht door te brengen.

Feest: n hoop mensen, wat kraampjes om eten en drinken te kopen, muziek, zingen, dansen eigenlijk n heel gewoon feest. Maar... de papa van Pat had n stier geregeld van 600kg, n heel mooi beest met super grote hoorns. Om te slachten en de volgende dag op te eten. Dit beest heb ik 's middags ff gefotografeerd en toen ze m gingen slachten gingen n aantal mensen kijken. Ik wilde uiteraard niet. Hoop vooroordelen, van das zielig enzo. Maar ook vragen, van hoe gaat dat dan en is t wel echt zo zielig als ik me voorstel. Ik bedoel in NL worden ook koeien geslacht, maar die zijn volgens mij met 1 stroomstoot dood. Hier gingen ze de keel doorsnijden. Uiteindelijk ben ik toch maar gaan kijken, ik dacht bij mezelf nu ben ik er zwaar op tegen, de manier waarop dan, maar ik weet niet wat er precies gebeurd. En ik vond dat ik pas kon oordelen als ik dit wel wist. Dus van n afstandje ben ik gaan kijken, nieuwsgierig als ik was ging ik steeds dichterbij staan. Ik zal niet in details treden. Maar eerst moeten ze dat beest dus goed vastbinden en op de grond leggen en dat duurt ff en dan snijden ze uiteindelijk z'n keel door. En dan duurt t nog wel ff, 10 min ofzo, voor t beest dood is. Kortom n doodstrijd die super oneerlijk is en misschien wel n half uur duurt. Aan de ene kant ben ik er dus zwaar op tegen (de manier waarop), aan de andere kant denk ik, dit beest heeft wel n mooie tijd, 5 jaar, in de natuur gehad. En de meeste koeien (en varkens enzo) in NL weten niet eens dat er ook ander licht bestaat dan TL. Maar dat beeld dat dat beest door z'n knieen ging, dat zie ik nog steeds voor me. Uiteindelijk ben ik blij met deze ervaring (heb ik weer wat te vertellen :)), maar t was wel n cultuurshock. Dan viel carnaval (en PSV-kampioensfeest en Koninginnedag) voor Pat denk ik best mee.

Daarna nog ff gekeken naar wat dansende mensen en toen lekker ons bedje in gegaan. Kwam nog n kakkerlak tegen in de slaapkamer, hierdoor duurde t wel ff voor ik in slaap was. De volgende morgen helaas te laat wakker om nog de zee in te duiken, dus snel onze partykleding aangetrokken en weer aanwezig zijn. Iedereen 'Fijn feest' wensen, want het was inmiddels de 26e juni. Ff t vlees bekeken van de stier en jeux de boules gespeeld. Na n tijdje kwamen de pap en mam van Pat ook met de minister, want die waren 's nachts naar huis gereden. Toen begon de ceremonie. De vlag van Madagascar werd gehezen, allerlei toespraken, liedjes, dansen. En Pat alles filmen en ik foto's nemen voor die ouders. Was echt super leuk. De ouders van Pat kregen die kalkoen aangeboden en de minister ook 1tje. Ik zei tegen hem heb je wat gezelschap in t vliegtuig. Hij lachen natuurlijk, zoals ik al verteld heb loopt dat beest nu hier rond.

Toen kwam t eten, eerst salade en daarna onze stier. Helaas zijn wij na de salade weg gegaan, want we hadden nog n ander feest en hier moesten we ook nog wat versieringen voor regelen en omkleden, want dit was in cocktailkleding. Dus ik heb t vlees van de stier niet geproefd. :(

T volgende feest: Dit was een cocktail in n hotel in Moroni, het Moronihotel (origineel) voor de ambassadeurs van andere landen die hier werkzaam zijn, de president (helaas kon die niet komen) en nog meer belangrijke mensen. En oh ja, ik was er ook. :) Ik had n mooie zwarte lange jurk aan met split aan 1 zijkant tot de knie en n soort van sjaal, speciaal Malagasiës ding, om. Pat had n Malagasiëse jurk voor mannen, in dezelfde kleuren als mijn sjaal. We waren n mooi stel. (Klinkt toch niet te arrogant? :)) Ik had mooie nieuwe open bling-bling schoenen aan en n sjiek tasje van die moeder geleend. Op naar t feest. Daar werd ik aan iedereen voorgesteld, was erg leuk. We zijn door verschillende mensen uitgenodigd om daar n keer langs te komen, dus we hebben nog wat te doen. De groep Malagasiërs die die middag gedanst en gezongen hadden waren er ook weer om op te treden en later heb ik nog met hen staan dansen. T was echt super leuk. Ze leerde me hoe met die sjaal te dansen en toen ze in n grote kring stonden en verschillende mensen om de beurt in t midden gingen dansen heb ik dat ook maar gedaan. Iedereen natuurlijk zwaar enthousiast dat ik als Europese zo leuk mee deed. De meeste ambassadeurs deden niet mee. De ouders van Pat en de minister wel en Pat zelf natuurlijk ook. t Was echt n super leuk feest. Gelukkig was t niet te laat afgelopen (21u) want we waren behoorlijk vermoeid door al dat feesten.

Zo, dat was m'n verslagje van de 26e juni. Ik kijk uit naar jullie reacties.

Liefs!

  • 29 Juni 2007 - 18:50

    Dewi:

    Heey Maieke

    Wat leuk om weer een stuk te lezen van wat je allemaal mee maakt daar!! volgens mij heb je het echt geweldig daar.

    Ik had toch niet naar die stier gekeken. Wel knap dat je het durft.
    Het is wel zielig...

    Ik wens je nog een hel mooie en fijne tijd daar en kijk uit naar je andere berichtjes en eventuele foto's

    Kuss Dewi

  • 30 Juni 2007 - 11:45

    Guido:

    Hay Marieke

    Nou, je zit precies wel in een iets ander milieu dan in Nederland :-)

    Leuk verslag !

  • 01 Juli 2007 - 07:50

    Jan:

    Party, party, party !
    Dansen, cocktails, mooie kleren, zon, een bounty strand en je manneke bij je ; logisch dat je hier iets liever voor kiest dan voor Eindhovuuh de bestuuh !
    Groetjes, Jan

  • 01 Juli 2007 - 11:24

    Marieke:

    Heel ff de vraag of sommige mensen hun achternaam erbij willen zetten. Ik ken bv meerdere Jannen. Nu is dit denk ik Habufa-Jan. Maar zeker weten doe ik t niet. Dus Linda, Peter, Suzanne, Debbie en Jan. Ik ken meer mensen met zo'n mooie naam als jullie. Graag ff achternaam ofzo vermelden.

    XX

  • 15 Juli 2007 - 14:49

    Inge:

    Hoi vriendinnetje,

    Mis je ons al een beetje? Wij jou wel hoor! Ben erg benieuwd naar je volgende reisverslag. Groetjes aan Patrick!

    Knuf Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Comoros, Moroni

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 September 2007

Terug in Europa

04 September 2007

Super, mega, fantastische verjaardag!!!!!!!

30 Augustus 2007

Terug in Tana

13 Augustus 2007

Malaria-vrij!!!!!!

09 Augustus 2007

Malaria
Marieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1014
Totaal aantal bezoekers 12914

Voorgaande reizen:

13 Juni 2007 - 11 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: